شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

فورد ماوریک هیبریدی با قیمت کمتر 20 هزار دلار معرفی شد؛ شاهکاری در بازار خودروهای اقتصادی
شناسه پست: 10849
بازدید: 10

فورد ماوریک هیبریدی با قیمت کمتر 20 هزار دلار معرفی شد؛ شاهکاری در بازار خودروهای اقتصادی

کمپانی فورد طبق وعده قبلی خود با رسیدن به ۸ ژوئن، از پیکاپ جدید ماوریک (Maverick) رونمایی کرد. این خودرو که کوچک‌ترین پیکاپ ساخت فورد محسوب می‌شود، بر مبنای پلتفرمی مشترک با برانکو اسپرت توسعه یافته و در حالت استاندارد از پیشرانه‌ای هیبریدی سود می‌برد. با قیمت پایه ۱۹,۹۹۵ دلار فورد ماوریک یک گزینه ایده‌آل برای افرادی خواهد بود که به دنبال پیکاپی ریزجثه و اقتصادی هستند.

ابعادی کوچک و مصرف سوختی کمتر از هوندا سیویک

ماوریک اولین پیکاپ آمریکاست که به صورت استاندارد دارای پیشرانه فول هیبریدی است. فورد ادعا می‌کند طبق استاندارد EPA ماوریک در شهر ۴۰ و به صورت ترکیبی ۳۷ مایل را به ازای هر گالن می‌پیماید، به همین خاطر باید آن را کم‌مصرف‌ترین پیکاپ ایالات متحده نامید. بد نیست اشاره کنیم این ارقام به ترتیب معادل ۵.۸ و ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر هستند.

ماوریک برخلاف برادران بزرگ‌تر خود، فاقد شاسی جدا از بدنه است

با ۵۰۷ سانتی‌متر طول و ۱۷۴ سانتی‌متر ارتفاع، ماوریک در مقایسه با رنجر ۲۸ سانتی‌متر کوتاه‌تر و ۵ سانتی‌متر کم‌ارتفاع‌تر است. پیش از معرفی این مدل، رنجر کوچک‌ترین پیکاپ ساخت فورد به شمار می‌رفت.

مقایسه ابعاد ماوریک با دیگر پیکاپ‌های شرکت فورد

فورد معتقد است ماوریک در جذب مشتریانی که به دنبال یک خودروی کاربردی هستند، بسیار موفق عمل خواهد کرد. این کمپانی باور دارد حتی کسانی که طرفدار پیکاپ‌ها نیستند، هنگام خرید نیم‌نگاهی به ماوریک خواهند داشت. به احتمال زیاد حق با فورد خواهد بود، چرا که آمریکایی‌ها ذاتا علاقه فراوانی به مدل‌های شاسی‌بلند و پیکاپ دارند و ماوریک با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار و پیشرانه هیبریدی خود پتانسیل بالایی در جلب نظر مثبت مشتریان خواهد داشت.

تاد اکرت (Todd Eckert) مدیر بازاریابی پیکاپ‌های فورد در این رابطه گفته:

«جایگاه ماوریک مشابه هیچ محصول دیگری نیست. این پیکاپ ظاهری عالی، چهار درب، فضای کافی برای حمل ۵ سرنشین بزرگسال، یک موتور تمام هیبریدی با مصرف سوخت بهتر از هوندا سیویک در شهر، ظرفیت کشش بار مناسب برای سفرهای آخر هفته و یا پروژه‌های شخصی و قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار دارد. ماوریک با چنین مشخصاتی برای رقبا کاملا دردسرساز شده و تعاریف جدیدی از یک پیکاپ ارائه خواهد کرد.»

پیشرانه‌ای هیبریدی و ظرفیت کشش بار مناسب

نسخه پایه از فورد ماوریک، به یک موتور هیبریدی ۲.۵ لیتری با چرخه اتکینسون مجهز شده است. این موتور ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور الکتریکی هم ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس CVT به سمت چرخ‌های جلو ارسال می‌شود.

مدل پایه از ماوریک با یک باک پر می‌تواند تا ۸۰۰ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. این پیکاپ کوچک توانایی حمل ۶۸۰ کیلوگرم بار را دارد و می‌تواند محموله‌ای به وزن ۹۰۷ کیلوگرم را به دنبال خود بکسل کند

افرادی که به دنبال قدرت بیشتر هستند، می‌توانند به سراغ نسخه مجهز به موتور ۲ لیتری اکوبوست بروند. این موتور ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۵ نیوتن متر گشتاور داشته و با گیربکس هشت سرعته خودکار ترکیب می‌شود. در این نسخه سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ به عنوان یک آپشن قابل انتخاب است. در صورت تجهیز این نسخه به آپشن ۴K Tow Package، ظرفیت کشش بار به ۱,۸۱۴ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

کریس مازور (Chris Mazur) مهندس ارشد پروژه ماوریک گفته جان‌سختی این پیکاپ غیرقابل انکار بوده و مهندسان فورد تمام تلاش خود را کرده‌‎اند تا خودرویی با توانمندی‌های بالای آفرود، دوستدار محیط زیست و مناسب برای مشتریان توسعه دهند.

قسمت بار با انبوهی از راهکارهای هوشمندانه

قسمت بار ماوریک طولی برابر با ۴.۵ فوت (۱.۳۷ متر) دارد که با باز شدن درب عقب به ۶ فوت (۱.۸ متر) افزایش می‌یابد. فورد برای توصیف این قسمت از واژه Flexbed استفاده کرده تا تطابق بالای آن با کاربردهای مختلف را نشان دهد.

همانطور که در تصاویر ضمیمه شده می‌توانید مشاهده فرمایید، قسمت بار ماوریک شیارهای مخصوصی دارد. با کمک این شیارها مالکین می‌توانند قسمت بار را به محفظه‌ها یا طبقه‌های دلخواه تقسیم‌بندی کنند. چنگک‌های مخصوص گره زدن، حلقه‌های D شکل و حفره‌هایی برای قرار دادن لوازم جانبی یا میله از دیگر ویژگی‌های قسمت بار هستند. تکمیل کننده Flexbed درب چند منظوره‌ای است که به اشکال مختلف باز و بسته می‌شود.

البته ذکر این نکته ضروری است ماوریک دو خروجی ۱۱۰ ولتی نیز دارد که یکی از آنها در داخل کابین و دیگری در قسمت بار تعبیه شده؛ ضمن اینکه یک خروجی ۱۲ ولتی در قسمت بار برای نورپردازی یا تغذیه پمپ باد و یا سایر لوازم جانبی وجود دارد.

کابینی با محفظه‌های متعدد

در داخل کابین، داشبورد خاص ماوریک و شکل متفاوت پنل درها بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند. این داشبورد در بخش میانی یک نمایشگر ۸ اینچی دارد که سیستم اینفوتینمنت از طریق آن مدیریت می‌شود. این نمایشگر از اپل کارپلی و اندروید اوتو پشتیبانی نموده و قابلیت FordPass Connect در آن به صورت استاندارد موجود است.

این قابلیت یک مودم داخلی و وای فای با پشتیبانی از اتصال همزمان ۱۰ دستگاه به ماوریک اضافه می‌کند. علاوه‌بر این، با کمک FordPass Connect مشتریان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه مکان پارک خودروی خود را پیدا کرده و میزان سوخت حاضر در باک را مشاهده کنند. قفل کردن و یا قفل‌گشایی درها و روشن و خاموش کردن موتور از دیگر امکانات FordPass Connect هستند.

مثل قسمت بار، کابین فورد ماوریک هم طراحی بسیار هوشمندانه‌ای دارد. در جای جای کابین این خودرو محفظه‌های مخصوصی برای قرار دادن و نگهداری اشیا مختلف تعبیه شده است. برای مثال روی پنل درها، مکان‌های ویژه‌ای برای گذاشتن بطری آب یک لیتری و تبلت یا لپتاپ وجود دارد. در زیر صندلی عقب نیز چند محفظه برای قرار دادن اجسام بزرگ‌تر طراحی شده است.

در پشت کنسول میانی فورد، اسلاتی وجود دارد که می‌توان لوازم جانبی مختلفی را در آن جای داد. نکته جالب توجه اینکه فورد هندسه این اسلات را منتشر کرده تا مشتریان بتوانند قطعات دلخواه خود را برای آن بصورت سه بعدی چاپ کنند.

آغاز روند تحویل سفارش مشتریان از پاییز

فورد ماوریک از پاییز پیش رو و ابتدا در تریم‌های XL، XLT و Lariat راهی نمایندگی‌های فروش خواهد شد. یک تریم ویژه با نام ویرایش اول (First Edition) و پکیجی با نام FX-4 Off-Road نیز به این جمع افزوده می‌شود. این پکیج مخصوص مدل‌های تمام چرخ محرک یا همان AWD بوده و دربردارنده مواردی چون سیستم خنک‌کاری قوی‌تر، رینگ‌های ۱۷ اینچی، سینی محافظ کف و چند آیتم دیگر است.